ВЧИТЕЛЮ – ПРО ІНКЛЮЗИЮ!!! релиз joomla 3.5 Зубная паста SPLAT
ЗСШФМП№12
ВЧИТЕЛЮ – ПРО ІНКЛЮЗИЮ!!!
ІНКЛЮЗИВНА ОСВІТА. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ.
Інклюзія (від lnclusion – включення) – процес збільшення ступеня участі всіх громадян у соціальному житті. Інклюзивна освіта – це система освітніх послуг, що ґрунтується на принципі забезпечення основного права дітей на освіту та права здобувати її за місцем проживання, що передбачає навчання дитини з особливими освітніми потребами в умовах загальноосвітнього закладу.
Інклюзивна школа – заклад освіти, який забезпечує інклюзивну освіту як систему освітніх послуг, зокрема: адаптує навчальні програми та плани, фізичне середовище, методи та форми навчання, використовує існуючі в громаді ресурси, залучає батьків, співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей, створює позитивний клімат у шкільному середовищі. Діти з особливими освітніми потребами – поняття, яке широко охоплює всіх учнів, чиї освітні потреби виходять за межі загальноприйнятої норми. Воно стосується дітей з особливостями психофізичного розвитку, обдарованих дітей та дітей із соціально-вразливих груп (наприклад, вихованців дитячих будинків).Діти з особливостями (порушеннями) психофізичного розвитку – мають відхилення від нормального фізичного чи психічного розвитку, зумовлені вродженими чи набутими розладами.
Залежно від типу порушення виділяють такі категорії дітей:
• з порушеннями слуху;
• з порушеннями зору;
• з порушенням інтелекту;
• із затримкою психічного розвитку;
• з мовленнєвими порушеннями;
• з порушеннями опорно-рухового апарату;
• зі складною структурою порушень (розумово відсталі, сліпі чи глухі, сліпоглухонімі та ін..);
• з емоційно-вольовими порушеннями та дітей з аутизмом.
Інтеграція – зусилля, спрямовані на введення дітей з особливими освітніми потребами в загальний освітній простір. Відмінність понять «інтеграція» – «інклюзія»: інтеграція – залучення учнів з особливими потребами до загальноосвітніх шкіл; інклюзія – передбачає пристосування шкіл та їхньої загальної освітньої філософії й політики до потреб усіх учнів. Інклюзія потребує змін на всіх рівнях освіти, оскільки це – особлива система навчання, яка охоплює весь різноманітний контингент учнів та диференціює освітній простір, відповідаючи на потреби учнів усіх груп і категорій. Нормативно-правові документи, що стосуються впровадження інклюзивної освіти в загальноосвітньому закладі 1. Указ Президента України «Про питання щодо забезпечення реалізації прав дітей в Україні» від 16 грудня 2011 року № 1163/2011 2. Постанова КМУ прийнято від 18 липня 2012 року № 635 «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2000 № 963», якою уведено посаду асистента вчителя загальноосвітнього навчального закладу з інклюзивним та інтегрованим навчанням до переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників 3. Постанова КМУ від 15 серпня 2011 р. № 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» 4. Розпорядження КМУ від 03 грудня 2009 року № 1482-р «Про затвердження плану заходів щодо запровадження інклюзивного та інтегрованого навчання у загальноосвітніх навчальних закладах до 2012 року» 5. Наказ МОНУ від 01 жовтня 2010 року № 912 «Про затвердження Концепції розвитку інклюзивного навчання» 6. Наказ МОНУ та спорту № 329 від 13.04.2011 року «Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти» 7. Наказ МОНУ від 23.06.2011 року № 623/61 «Про внесення змін до Положення про центральну та республіканську (Автономна Республіка Крим), обласні, Київську та Севастопольську міські, районні(міські) психолого-медико-педагогічні консультації» 8. Методичний лист МОНМС № 1/9-384 від 18 травня 2012 року «Про організацію інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» 9. Методичний лист МОНМС від 26.07.2012 року № 1/9-529 Про організацію психологічного і соціального супроводу в умовах інклюзивного навчання 10. Лист МОНМС від 02.04.2012 № 1/9-245 Щодо одержання документа про освіту учнями з особливими освітніми потребами ЗНЗ В основі інклюзивної освіти лежить право на освіту для всіх дітей, проголошене в ряді міжнародних документів: 1. Конвенція ООН про права інвалідів (2006) 2. Всесвітня декларація прав людини (1948) 3. Конвенції про права дитини (ООН, 1989) 4. Саламанкська декларація і Рамки дій з освіти осіб з особливими потребами (1994). 5. Джонтьенська декларація (1990)
Характерні особливості інклюзії
• Інклюзія –це процес.
• Інклюзія пов’язана з визначенням перешкод та їх подоланням.
• Інклюзія передбачає присутність, участь та досягнення.
• Інклюзія передбачає певний наголос на тих групах учнів, які підлягають «ризику» виключення або обмеження в навчанні. Основні принципи інклюзивної школи
• всі діти мають навчатися разом у всіх випадках, коли це виявляється можливим, не зважаючи на певні труднощі чи відмінності, що існують між ними;
• школи мають визнавати й враховувати різноманітні потреби своїх учнів шляхом узгодження різних видів і темпів навчання;
• забезпечення якісної освіти для всіх шляхом розробки відповідних навчальних планів, застосування організаційних заходів, розробки стратегії викладання, використання ресурсів і партнерських зв’язків зі своїми громадами;
• діти з особливими освітніми потребами мають отримувати будь-яку додаткову допомогу, яка може знадобитися їм для забезпечення успішності процесу навчання;
• вони є найефективнішим засобом, який гарантує солідарність, співучасть, взаємоповагу, розуміння між дітьми з особливими потребами та їхніми ровесниками. Переваги інклюзивної освіти для дітей:
• когнітивний, фізичний, мовний, соціальний та емоційний розвиток дітей з особливими потребами;
• діти з типовим рівнем розвитку демонструють відповідні моделі поведінки дітям з особливими освітніми потребами і мотивують їх до розвитку та цілеспрямованого використання нових знань і вмінь;
• природне сприйняття і толерантне ставлення до людських відмінностей, розвиток чуйності, готовність до взаємодопомоги. Переваги інклюзивної освіти для батьків:
• родини дітей з особливими освітніми потребами можуть отримувати підтримку з боку інших батьків;
• розуміння у чому розвиток їхніх дітей є типовим й у чому атиповим;
• активна участь у процесі навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами.
Переваги інклюзивної освіти для вчителів:
• більш глибоке розуміння індивідуальних відмінностей й особливостей дітей;
• ефективна співпраця з батьками та іншими фахівцями (спеціалістами з лікувальної фізкультури, дієтологами, логопедами, соціальними працівниками та ін.)
Складові інклюзивної моделі освіти:
• Командний підхід
• Ефективне залучення членів родини
• Розробка “Індивідуального навчального плану”
• Адаптація та модифікація
• Створення позитивної атмосфери
• Підготовка педагогів КОМАНДНИЙ ПІДХІД – це співпраця педагогів, фахівців та батьків, спрямована на реалізацію потенційних можливостей дитини з метою підготовки до незалежного життя в суспільстві.
• Фахівці – можуть надавати неоціненну допомогу у навчальному супроводі дітей з особливими освітніми потребами, задовольняти їхні індивідуальні потреби, а також надавати педагогам і батькам необхідну інформацію та рекомендації.
• Склад команди має залежати від особливостей психофізичного розвитку дитини, однак, обов’язково включати батьків учня.
• Мережа підтримки. Всі працівники та адміністрація школи, всі, хто працює з дитиною з особливими освітніми потребами, мають допомагати один одному, обмінюватися знаннями, намагатися максимально використовувати місцеві ресурси.
Ефективне залучення членів родини ґрунтується на:
• Визнанні того, що батьки є першими і головними вчителями дитини, сім’я є елементом стабільності в житті дитини, в той час як вихователі та вчителі весь час змінюються.
• Врахуванні індивідуальності, культури, інтересів, пріоритетів й потреб сімей.
• Регулярному обміні з батьками повною та неупередженою інформацією стосовно їхніх дітей.
• Урахуванні потреб дітей під час розробки навчальних та інших програм.
• Турботі про те, щоб послуги, які надаються сім’ям, були комплексними, скоординованими, гнучкими, доступними і відповідали потребам кожної родини. (ЗА МАТЕРІАЛАМИ ІНТЕРНЕТ-ВИДАНЬ) УКЛАЛА: ЧИСТЕНКО І.Г.